sâmbătă, 1 martie 2014

Poezie

          "In capodopera lirica <<W.C-ul este infundat>> scrisa de Poopilie Pbhhbtt, poetul incearca sa ilustreze, cu ajutorul figurilor de stil si a imaginilor artistice, ideea vietii. O multitudine de teme se impletesc pentru a oferi nu numai  un substrat versurilor aparent pline de rahat, dar si o invatatura poeziei, care sa o scoata din fosa septica. Temele la care ne referim sunt tema fecalelor, cea a diareei, si tema flatulentei, la care poetul se refera ca <<bombe cu metan>> , dupa cum reiese din strofa:

<<La vecini cu drag as merge,
Dar s-au mutat de-abea de-un an,
Pe al lor tron as fi rege,
S-arunc bombe cu metan.>>

          Poezia are si o supratema care inglobeaza si explica freamatul creational al lui Poopilie Pbhhbtt: tema geniului. Exista doua ipoteze in privinta creatiei acestei poezii. Prima ipoteza atesta faptul ca imaginea vietii poetului, ca geniu,  este transpusa in poezie. Cea de-a doua ipoteza, cu toate ca este mai putin probabila, spune ca muza poetului a facut ca procesul de creatie sa se desfasoare in timpul sederii pe vasul de toaleta. Motivele poeziei sunt motivul periei de toaleta si cel al mirosului, avand un submotiv al odorizantului. Poezia este structurata in trei secvente:
          In prima secventa ne este prezentata imaginea barbatului in fuga sa spre cea mai apropiata toaleta, pe care nu o poate accesa. Cum orice poezie are un substrat, aceasta poezie ne spune ca eul liric nu poate obtine o viata obisnuita, de zi cu zi. Secventa a doua reprezinta cautarea unei toalete pentru ca eul liric sa isi satisfaca unele dintre nevoile fiziologice primare. Trecand de cortina metaforelor si a figurilor de stil, intelegem faptul ca eul liric nu este numai in cautarea unui loc sigur si comfortabil, dar si a unei situatii stabile in viata, lucru care ridica problema geniului: geniul trebuie sa sacrifice ordinalitatea in favoarea lumii ideilor. Astfel putem observa superioritatea geniului, ce poate fi subliniata in versul " Pe al lor tron as fi rege ". Ultima secventa ilustreaza gasirea unei toalete unde barbatul isi poate rezolva problemele. Aceasta inseamna ca eul liric a reusit in fine sa gaseasca echilibrul, dar pentru aceasta a trebuit sa renunte la ceea ce il facea special, ceva ce el avea in plus....cacatul. Astfel intelegem ca se realizeaza o ANALogie intre cacat si darul genialitatii, dar in acelasi timp, cacatul este lucrul ce ii ingreuneaza viata.
          Intorcandu-ne la motive, putem explica sentimentele eului liric, din nou cu ajutorul analogiei. Peria de toaleta este obiectul care il reprezinta pe autor, nu prin aparente, ci prin faptul ca este folosita pentru actiuni neplacute, de pe urma carora se murdareste, murdarie care nu poate fi indepartata. De asemenea nu poate fi indepartat nici mirosul, celalalt motiv literar. Mirosul simbolizeaza amintirea vremurilor trecute, cea a chinurilor prin care eul liric a trecut si pe care nu le va uita prea usor.
          Desi nu pare prea important, titlul ne da explicatia poeziei, la un nivel general. Numele predicativ exprimat prin adjectiv comun simplu "infundat" releva situatia vietii eului liric la momentul deciziei schimbarii vietii sale, momentul de disperare.
          In concluzie, defecarea poate fi semnul unei schimbari majore in viata."



         Chiar m-am distrat scriind chestia asta, dar nu asta era ideea pentru ca, daca nu v-ati dat seama, urasc poeziile si mai mult decat urasc poeziile, urasc comentariile poeziilor. S-ar putea sa credeti ca sunt destul de priceput, iar eu v-as spune doua lucruri. Primul ar fi "Multumesc." Al doilea ar fi "Te inseli." Am scris asa pentru ca este locul in care scriu ce vreau eu si cum vreau eu, iar din cauza asta scriu cu mai mare usurinta decat la ora de romana, de exemplu. Sau pentru ca ast' comentariu a fost scris complet din imaginatia mea. Am fost propriul meu stapan si am dat insemnatatea pe care am dorit-o poeziei imaginare pe care am nascocit-o, iar "comentariul" a fost bun pentru ca stiam ce a gandit "autorul". Cand zic "bun" inseamna "mai bun decat la ora de romana". Ceea ce e normal, din moment ce la romana nu stiu insemnatatea poeziei pe care o studiez. Nu stiu pentru ca nimeni nu stie. Nu ai cum sa stii decat daca nu cumva i-a spus autorul cuiva ce ii trece prin mintea bolnava de geniu. Caz in care acel cineva ar fi luat notite, caz in care noi am fi invatat informatie adevarata. Dar nu am fi putut invata informatie adevarata, ca doar e romana. Trebuie sa invatam ipoteze despre ce gandea artistul nostru la momentul scrierii poeziei. Defapt, o singura ipoteza, pentru ca toti tipii mari si importanti si critici au convenit asupra unei idei inconfirmabile in ceea ce priveste substratul si  invatatura poeziei, iar acum eu trebuie sa trec bacalaureatul pe baza unor idei facute de cineva si cu care altcineva era de acord. Si normaaaal ca trebuie sa se desprinda o morala, un sfat, un mesaj moralizator, o cat de mica idee din ipotezele scormonite, pentru ca noi la scoala "invatam, mai presus de toate, sa fim oameni." Da, in clasa a treia. Daca vreau, si daca vreti ca eu sa invat din ce citesc, sa fiu om, predati-mi cultura civica. Nu tot ce a scris cineva trebuie sa aiba un sens, mai ales un mesaj. Sau, oricum, nu sensul sau mesajul pe care l-ai desprins tu. Asta este farmecul poeziei, poti interpreta cum doresti cele citite...daca nu esti cumva la scoala. Si pana la urma, de ce trebuie sa invatam sa comentam opere literare? De ce nu ne invata sa interpretam opere literare? Pana la urma, eu cred ca poeziile (si nu numai) sunt scrise pentru ca fiecare sa traga propria concluzie, intersectand experienta oferita de autor cu cea personala.
          Mai pe scurt, vreau sa zic ca eu am reusit sa imit un comentariu de poezie bazat pe cateva versuri de cacat (see what i did there?) gandite tot de mine. Am reusit sa dau un sens unor versuri cu vase de toaleta si materie fecala. Si poate ca altul ar putea interpreta diferit excretia geniului meu (see what i did there again?). Asa ca de ce credem noi ca analizele noastre critice reflecta ideea poetului? Da, fabula are un mesaj universal, dar este usor de dedus si nu mi se cere "identificarea sentimentelor autorului in strofa a enshpemia, randul 68."
          In concluzie (asta este concluzia reala), cacatul este mai folositor decat credeti. (...ok, poate nu e chiar o concluzie...)

            hai c-am fost savant in postarea asta

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comenteaza ca poti...